Gerçek Kadın Karakterlerin Türk Sinemasına Girişi

Gerçek Kadın Karakterlerin Türk Sinemasına Girişi

1980’lere kadar Türk sinemasında kadın figürü ‘’namuslu, evinin kadını, çocuklarının anası’’ ya da ‘’erkekleri baştan çıkaran, hafifmeşrep, vamp kadınlar’’ şeklindeydi ve kadına gerçekçi yaklaşımdan bir hayli uzaktı. 1980’lerle birlikte bu bakış açısı değişti ve kadınlar sinemamıza daha gerçekçi bir şekilde girdi. Bunda en büyük etki kuşkusuz ki yazarlarımıza aittir.
O dönemlerde kadına gerçekçi yaklaşan filmlerden bazıları:


Kırık Bir Aşk Hikâyesi

Senaryosunu Selim İleri’nin yazdığı, yönetmenliğini Ömer Kavur’un yaptığı Kırık Bir Aşk Hikâyesi’nin başrollerinde Kadir İnanır ve Hümeyra oynuyor. Filmin müziği de Cahit Berkay’a ait.
Taşranın tekdüze yaşamı, kapalı toplum ve mutsuz insanlar ve sosyal baskıların çevresinde kadına farklı bir açıdan yaklaşan bir film.
Film özellikle Fuat’ın (Kadir İnanır) final sahnesinde Aysel’e (Hümeyra) söylediği sözlerle hayatı özetler: Beni hiç hatırladın mı, ben seni hiç unutmadım. Mutluluk yanımızdan gelip geçti.

kirik-bir-ask-hikayesi
  • Pinterest
  • Facebook
  • Twitter


Seni Kalbime Gömdüm

Seni Kalbime Gömdüm filminde yine Selim İleri imzası var. Yönetmenliğini Feyzi Tuna’nın yaptığı Seni Kalbime Gömdüm filminin başrol oyuncuları Türkan Şoray ve Cihan Ünal. Bu iki ismin haricinde Müşfik Kenter, Ahmet Mekin, Çolpan İlhan, Neriman Köksal, Deniz Türkali, Yaman Okay da filmin oyuncu kadrosunda yer alıyor.
Özel hayatında bunalımlar yaşayan ve mutsuz bir genç kadının etrafında kadın-erkek ilişkilerinin sorgulandığı film, kadını kalıplaşmış figüründen uzaklaştırır.

seni-kalbime-gomdum
  • Pinterest
  • Facebook
  • Twitter

 


Mine

Usta yazar Necati Cumalı’nin eseri olan Mine, Atıf Yılmaz tarafından filme çekilmiştir.
Başrollerinde yine Türkan Şoray ve Cihan Ünal’ı görüyoruz.
Sevgiye ve ilgiye susamış, tekdüze yaşantısından bunalmış bir kadının çaresizliğini anlatır. Filmde göreceğimiz diğer bir nokta, bir kadının güzel olmasının nelere mal olacağıdır. Mine, güzel olmanın bedellerini de ödemek zorundadır. Riyakar ve ahlaksız birtakım kasaba insanı ile de toplumun kadına bakış açısı çok iyi yansıtılmıştır.

mine
  • Pinterest
  • Facebook
  • Twitter

 


Adı Vasfiye
Adı Vasfiye, yine bir Necati Cumalı eseridir. Yönetmenliğini de Atıf Yılmaz yapmıştır.
Başrolünde Müjde Ar oynamıştır. Vasfiye adlı taşralı bir kadının hikayesinin dört farklı anlatıcı tarafından anlatıldığı film, 23. Antalya Film Festivali’nde En İyi Üçüncü Film seçilmiştir.
Bu dört anlatıcı, birbirlerinin kaldıkları yerden başlayarak bu ilginç kadının hikayesini kendi bakış açılarıyla anlatırlar. Vasfiye, her seferinde bir başka kadınmışcasına karşımıza çıkar.

adi-vasfiye
  • Pinterest
  • Facebook
  • Twitter

 


Bir Yudum Sevgi

Bir Yudum Sevgi, Latife Tekin’in eseridir. Yönetmeliğini yine Atıf Yılmaz yapmıştır. Evinin kadını, çocuklarının anası figürünün diğer filmler gibi alt üst olduğu bir eserdir. Başrol oyuncuları Hale Soygazi ve Kadir İnanır’dır. Ayrıca Macit Koper bu filmle harikalar yaratmıştır. Mutsuz ve hayatın tüm yükünü tek başına taşıyan Aygül’ün görünmez savaşı anlatılır. Namusuna düşkün, kırılgan, çok çabuk dağılıp yıkılıverecek o naif kadın yerini Aygül ile cesur, gözü kara, cüretkar; hatta adeta savaşçı bir kadına bırakmıştır.
Film bolca ödül almıştır, ayrıca filmin o başarılı müzikleri için Yalçın Tura’yı anmadan geçmek ve dinlememek ayıptır.

bir-yudum-sevgi
  • Pinterest
  • Facebook
  • Twitter

 


Kurbağalar

Kurbağalar, senaryosu Osman Şahin’e ait, Yönetmenliğini Şerif Gönen’in yaptığı; kadına yine farklı ve daha geniş açıyla bakan bir filmdir. Başrol oyuncusu Hülya Koçyiğit’tir. Kurbağa toplayarak geçinen dul bir kadının yaşam mücadelesini anlatır.

kurbagalar
  • Pinterest
  • Facebook
  • Twitter

 


Asılacak Kadın

Gerçek bir olaydan yola çıkılarak yazılan bu Pınar Kür romanı, Başar Sabuncu tarafından beyazperdeye aktarılmıştır. İnsanların ar ve haya duygularını zedelediği gerekçesi ile roman toplatılırken film sinemalarda gösterilmiştir. Filmin başrol oyuncusu Müjde Ar’dır. Çocuk yaştaki karısı Melek’in (Müjde Ar) başka erkeklerle birlikte olmasını izlemekten haz duyan ağır sapık Hüsrev Bey rolünde İsmet Ay çok başarılıdır.

asilacak-kadin
  • Pinterest
  • Facebook
  • Twitter

 


Kadının Adı Yok

Kadının Adı Yok, Duygu Asena’nın yazdığı Atıf Yılmaz’ın sinemaya uyarladığı yine yasaklı kitaplardandır. Yasak kalkınca filme çekilmiştir. Başrol oyuncuları Hale Soygazi, Aytaç Arman ve Tarık Tarcan’dır. Kadın sorunları, kadınlara yönelik baskı ve kadın erkek eşitsizliği ana temadır.

kadinin-adi-yok
  • Pinterest
  • Facebook
  • Twitter

 


Ölü Bir Deniz

Erhan Bener’e ait eseri sinemaya uyarlayan ve filmin yönetmen koltuğunda oturan isim yine Atıf Yılmaz’dır. Başrollerinde Türkan Şoray ve Rutkay Aziz vardır. Kadına ve ilişkilere bakış açısı geçmişe oranla oldukça farklı bir eserdir.

olu-bir-deniz
  • Pinterest
  • Facebook
  • Twitter

 


Gramofon Avrat

Sabahattin Ali’nin aynı isimli hikayesinden esinlenerek Yusuf Kurçenli tarafından sinemaya uyarlanan bir eserdir. Başrol oyuncuları Türkan Şoray, Emin And ve Hakan Balamir’dir. Oturak alemlerinin gözdesi Cemile (Türkan Şoray) ile yine kadına farklı bir bakış açısıyla bakılır ve kadın alışılagelmiş kalıplarından uzaklaştırılır.

gramofon-avrat
  • Pinterest
  • Facebook
  • Twitter

 

391 total views, 1 views today

Author: Esen Kartal

Share This Post On

Submit a Comment

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Pin It on Pinterest

Share This